Oblíbeným tématem posledních dnů se stala změna dopravních předpisů a zejména její část upravující rychlost na silnici. V současné době se v Americe vede také těžká diskuse o dopravě na silnicích, ale středem zájmu není ani tak rychlost vozidel jako vozidla samotná.
Když se na to díváte v kine nebo v televizi, určitě vám to bude připadat zajímavé. Mohutné stroje sloužící k přepravě nákladu na vzdálenosti tisíců mil. Obludné tiráky za jejichž volanty sedí ti správní chlapi co s tvrdým výrazem v oku jedou za svým cílem. Tvrdí chlapi, tvrdá práce. Když se ovšem ocitnete mezi nimi na dálnici, začnete se na to dívat z trochu jiného úhlu. Onehdá jsem se vracel v noci do Salt Lake. Jel jsem kolem povolených 65 mil v prostředním pruhu, když tu se za mnou přiřítily dvě obludy soutěžící, kdo že bude první ve městě. Cesta značně klesala a byla plná poměrně ostrých zatáček. Obludy me sevřely a pomalu se kolem mne sunuly vpřed. Musím říci, že ve mně byla rozhodně malá dušička. Našťestí jsem za chvíli už mohl pozorovat jen jejich červená obrysová světla. Dobře to dopadlo, alespoň tentokráte.
O tom, že nejsem osamocen ve svém respektu, či rovnou strachu, před těmito mechanickými potvorami svědčí nedávný telefonní průzkum. Věc se má totiž tak, že zde můžete potkat vozidla daleko rozměrnější než kdekoliv v Evrope. Po silnicích se dokonce pohybují stroje se třemi vleky, mající přes 40 tun. Onen telefonní průzkum dopadl poměrně jednoznačně: 1/ Co vás nejvíce znepokojuje na nákladácích: a/ velikost (44.6% ), b/ rychlost (25.1%), c/ chování řidičů (23.2%). 2/ Mělo by se povolit, aby byly nákladáky větší, těžší a delší ? Ne 86.6%. Ano 4.6%; 3/ Mělo by se řidičům povolit aby mohli jezdil 12 hodin nepřetržitě místo součaných deseti ? Ne 91.7%, Ano 3.1% 4/ Mohou nákladáky jezdit i po jiných silnicích než dálnicích a hlavních silnicích ? Ne 90.9%, Ano 3.8%. Je zřejmé, že změnu dosavadních pravidel by rád prosadil zejména Svaz amerických přepravců (ATA). Jejich hlavním argumentem je snížení množství emisí na přepravenou jednotku zboží. Naopak proti tvrdě vystupuje řada organizací, zejména aktivní je organizace s příznačným názvem CRASH (Citizens for Reliable and Safe Highways). Na podporu svého boje proti těmto mastodontům si vzaly statistiku. Ta je poměrně jednoznačná. V roce 1995 byly velké nákladáky mezi třemi procenty všech zaregistrovaných vozidel. Na druhou stranu se zúčastnily v 21% případech havárii dvou a více vozidel se smrtelnými následky. Statistiky sice říkají, že v 72% těchto případů nebyla vina na straně řidičů kamiónů, jenomže toto číslo má drobný háček. Při střetu kamionu s osobním automobilem zemře osádka osobního vozidla v 98% případu. Takže svoji verzi o nehodě může podat pouze řidič kamionu. Pokud se srazíte s kamionem, máte šestkrát větší šanci, že zemřete, než když se srazíte s jiným osobním automobilem.
Moderní doba nám přinesla řadu ulehčení, ale zároveň i nová nebezpečí. Celá věc byla poměrně vtipně komentována jedním aktivistou za zákaz „růstu“ kamionů. „Tyhle věci jsou dlouhé jako desetipatrové domy a my nepotřebujeme desetipatrové domy šinoucí se po našich silnicích a strašící nám řidiče.“